112
Acil Çağrı Hattının gereksiz aranmasının önlenmesi ve trafikte ambulansın geçiş
önceliğine özen gösterilmesine yönelik bilgilendirme kampanyası
Ülkemizde 7 gün 24 saat kesintisiz olarak sunduğumuz Acil Sağlık Hizmetleri’nde
hedefimiz ihtiyacı olan vatandaşlarımızın, 112 Acil Çağrı Hattı aracılığıyla
yapmış olduğu çağrıya en kısa sürede ulaşarak hızlı ve etkin müdahalede
bulunmaktır. Hayati anlarda yapılacak
müdahaleler kişinin hayatta ve sağlıklı kalma oranına büyük katkı sağlamaktadır.
Ancak ne yazık
ki 112 Acil Çağrı hattının gereksiz yere meşgul edilmesi, arayan kişilerin
doğru adres verememesi vakaya ulaşma süremizi dolayısıyla vakanın hayatta ve
sağlıklı kalma sonucunu etkilemektedir.
112 Acil Çağrı
Hattına 2013 yılında yapılan toplam 115 milyon çağrıdan yaklaşık 4 milyonunun, 2014
yılında yapılan toplam 118 milyon çağrıdan yine sadece 4 milyonunun acil vaka
olduğu görülmüştür.
Vakaya ulaşma
süremizi olumsuz etkileyen diğer bir unsurda ambulansın trafikte karşılaştığı
sorunlardır. Diğer sürücülerin ambulansa yol vermemesi/verememesi, bazı
saatlerde yaşanan trafik yoğunluğu, ara sokakların ambulansın geçişine uygun
olmaması, yollarda ambulans ve diğer geçiş öncelikli araçların kullanımı için
güvenlik şeridi olmaması gibi alt yapısal nedenler, ambulansın vakaya
ulaşmasını zorlaştırmaktadır.
Yaşanan bu
sorunların giderilmesi, ulusal bazda 112 Acil Çağrı merkezinin gereksiz
aranmasının önlenmesi ve trafikte seyreden ambulansın geçiş önceliğine özen
gösterilmesine yönelik farkındalığın arttırılması amacıyla 2015 yılında “Ambulansa Yol Ver” Projesi hayata
geçirilmiştir.
Proje
kapsamında kitle iletişimi ve diğer iletişim kanallarını kapsayan kamuoyu
bilgilendirme kampanyası, seçilen illerde amaca yönelik yoğun bilgilendirme
yapılması, bir yıl sonunda 112 Acil Çağrı merkezlerine gelen gereksiz çağrı
oranını % 20 azaltılması, kentsel alanda acil vakaya ilk 10 dakikada
ulaşma oranını % 90 dan %95 oranına, kırsal alanda ise ilk 30 dakikada ulaşma
oranını % 95 oranına çıkarılması hedeflenmiştir.
Ayrıca trafikte
seyreden ambulansın geçiş önceliğini kullanması için gerekli altyapının
sağlanması için farkındalık yaratmak, ilgili kurumları bilgilendirmek, özellikle
büyük kentlerde merkezde bulunan hastane bölgelerinde ambulansın rahat
seyretmesi için kentsel düzenlemelerin yapılması, 112 Acil Sağlık Hizmetlerinin
önemi ve çalışma şekli konusunda 81 il ve ilçelerde ilk ve orta öğretim
kurumlarında tanıtım ve bilgilendirme faaliyetlerini kapsayan “Minik 112” uygulamasının yaygınlaştırılması,
ambulansın trafikte duraksamadan ilerleme yöntemlerinin belirlenerek (örnek:
fermuar yöntemi) toplumun bu konuda bilgilendirilmesi hedeflenmiştir.
Proje
kapsamında; halka dönük bilgilendirme ve farkındalık oluşturma çalışmaları, araç
sürücülerine dönük çalışmalar, öğrencilere dönük çalışmalar ve aktivitelerin
uygulanması planlanmıştır.
HALKA
YÖNELİK STRATEJİLER:
· 112Acil Çağrı merkezinin hayati
önemi olduğunu anlatmak
· Gereksiz arama yapılmasının
önlenmesi amacıyla; Gereksiz aramaların tespit edildiği, çağrıların kayda
alındığı ve gereksiz çağrılara cezai yaptırımın olacağı (mevzuat hakkında)
bilgisinin verilmesi
· Trafikte seyreden ambulansa yol
verilmesi konusunda özen gösterilmesi konusunda mesaj verilmesi
· 112 Acil çağrı merkezinin önemi ile
trafikte ambulansa yol verme konularında özel aktivitelerin düzenlenmesi
(Politik önderlerin, sanatçıların, basın mensuplarının katılımıyla
gerçekleşecek PR faaliyetleri)
· Kamu-üniversite-özel sektör ve
uzmanlık dernekleri ile iş birliği ve ortak yaklaşımın sürdürülmesi (hizmet
verirken karşılaşılan sorunların çözümüne yönelik bilimsel önerilerin
getirilmesi)
ÖĞRENCİLERE DÖNÜK STRATEJİLER:
·
Öğrencilere 112 Acil Sağlık Hizmetlerinin
önemi hakkında bilgi verilmesi sağlanarak Hangi şartlarda ve nasıl iletişim
kurulması gerektiği konusunda olumlu tutum ve davranış geliştirmesinin
sağlanması
·
112 Acil Sağlık Hizmetlerinin önemi
ve çalışma şekli konusunda 81 il ve ilçelerde ilk ve orta öğretim kurumlarında
tanıtım ve bilgilendirme faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi (Minik 112 uygulaması)
·
Öğrenciler
vasıtası ile bilgi broşürlerinin ebeveynlere ulaştırılmasının sağlanması.
ARAÇ SÜRÜCÜLERİNE
YÖNELİK STRATEJİLER:
·
Trafikte yoğun olarak bulunan
servis araçları, ticari taksi sürücülerine yönelik ziyaretler ve bilgilendirme
faaliyetleri
·
Her araç sürücüsünün ambulansın
önceliğine yönelik duyarlı olmasını sağlamak ve bu duyarlılığı ile trafikte
savunuculuk faaliyetine destek vermesini sağlamak
·
Araç sürücüsü adaylarının eğitim
müfredatına ayrıntılı olarak konunun yerleştirilmesini sağlamak
NASIL?
ü 112 Acil çağrı merkezinin hayati derecede önemini
anlatarak
ü 112 Acil çağrı merkezinin gereksiz yere meşgul edilmesinin
ölümlere neden olabileceğini anlatarak
ü Empati kurmasını sağlayarak
ü Yaşam kurtarmak için zamanla yarışan sağlık personelinin
çalışma şartlarını göstererek
ü Acil durumlarda saniyelerin önemini vurgulayarak
ü Ambulans içerisindeki hastanın bir yakını olabileceğini vurgulayarak
ü Bu anlatımlarda duygusal yönü güçlü bir dil kullanılarak
İşbirliği yapılan kurum ve
kuruluşlar
* İçişleri Bakanlığı
* Milli Eğitim Bakanlığı
* Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı
* Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı
* Belediye Başkanlıkları
* Karayolları Genel Müdürlüğü
* Türkiye
Şoförler ve Otomobilciler Federasyon
* Servis Şoförleri ve Taksici Esnaf odaları